toon menu

De aantrekkingskracht van infographics

Visualiseer data, kennis en concepten

Infographics zijn hot! Het is niet nieuw. Bedacht om complexe materie visueel inzichtelijk te maken. Een infographic zorgt voor een sneller en beter begrip dan met alleen woorden. Het integreert beelden, grafieken, en tekst in een vloeiende dynamische manier. Op veel soorten van informatie toe te passen. Waarom is het nu hot? Informatie is makkelijk te verteren, makkelijk te delen, het vertelt je verhaal, ze zijn cool qua design en geeft het een boost aan je social media- en webtraffic.

 

Specifieke expertise

Je ziet infographics in meerdere vormen: print, interactief als webpage of geanimeerd. Bij Maan zijn we ons het fenomeen infographic en de bijbehorende technieken steeds meer eigen aan het maken. Voor Cityroofs maken we voor iedere uitgave van Roofs & The City een infographic. Op dit moment zijn we bezig om  met de nodige humor 20 jaar Maan in een infographic te visualiseren (hierboven een eerste voorproefje).

Feitelijk is het visualiseren van een informatieboodschap iets wat Maan al jaren doet. Maar een infographic vraagt toch om specifieke expertise. Complexe data of concepten vertalen in een infographic vraagt om analytisch vermogen en het doorgronden van de boodschap. Vormgeving en copy komen daarna.

Perfecte manier om jezelf te positioneren

Infographics zijn voor kennisintensieve organisaties een perfecte manier om zichzelf te positioneren. De meeste organisaties hebben door dat kennis delen goed is voor hun imago, geloofwaardigheid en relevantie. Voorwaarde is wel dat de organisatie in staat is zijn kernboodschap helder te formuleren. Want een niet helder verhaal wordt ondanks een mooi vormgegeven infographic ook niet helder. 

Belangrijke regels voor het maken van een infographic:

  1. Hou je onderwerp smal en creëer diepgang
  2. Gebruik niet te veel tekst, maak het typografisch sterk
  3. Breng het in beeld met grafieken, illustraties, foto’s
  4. Creëer een verhaal van je data

En vooral: Keep it simple!

Breed toepasbaar

Infographics zijn breed toepasbaar. Naast het vertalen van complexe data, is het principe van een infographic (het visualiseren van data, een concept of een verhaal) ook prima toe te passen op advieswijzers, gebruikshandleidingen, corporate stories, ingewikkelde productconcepten, concurrentievergelijkingen, toekomstvisies, managementdashboards, nieuwe technieken, etc., etc.

Aantrekkingskracht

Mooie visualisaties genereren aandacht. Inhoud en vorm zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Informatie gaat leven door een infographic. Door het gebruik van humor, een herkenbare stijl, voldoende diepgang en een tof design vergroot je de impact van je boodschap. Bovendien worden infographics over het algemeen ook universeel begrepen (wellicht met uitzondering van landen waar ze van rechts naar links lezen). Infographics worden ook actief gedeeld op social media, waardoor het bereik vele malen groter is dan dat van een geschreven verhaal.

 

Wil jij je aantrekkingskracht vergroten met een infographic? Daag ons uit!