toon menu

Design en fashion trends 2015

Els tankt inspiratie op Indigo Salon Parijs

Première Vision is dé stoffenbeurs van Europa die tweejaarlijks plaatsvindt in Parijs. Fabrikanten van over heel de wereld presenteren er hun nieuwste stoffen en modeontwerpers groot en klein kopen hier de stoffen voor hun nieuwe collectie. In 2005 sloot Indigo, dé beurs die toonaangevend is op het gebied van prints en textielontwerp, zich aan bij Première Vision. Els is gepassioneerd als het om mode, trends en prints gaat. In haar vrije tijd is ze intensief bezig met het ontwerpen van prints en het zeefdrukken op stof. Het maken van kleding is wellicht ‘the next step’. Maan geeft graag ruimte aan de interesse van Els. Mode is vaak de initiator is van trends die je in andere disciplines (zoals de onze) vertaald ziet. Els doet verslag.

Met 4 vrienden gaan we naar Indigo. Voor alle vier was het de eerste keer en zo voelde het ook. Na een 3 uur lange autorit komen we aan. Bussen rijden af en aan om alle bezoekers naar het beursgebouw te brengen. Wij zijn bezoekers en dus nemen we ook de bus. We moeten even goed kijken, maar dan zien we het bord met daarop Indigo hangen naast een veel groter bord waarop Première Vision staat. Dat  zegt alles over de grootte van het gedeelte waar de prints worden getoond..

En ik ben daar als designer van maan concept en creatie… Best stoer vind ik.

Eerst even een koffietje alvorens we ons gaan wagen aan de grote stap. We zijn een beetje zenuwachtig maar de gezelligheid laat ons niet toe daaraan toe te geven. De drukte valt mee. We moeten maar even wachten voordat we onze badge krijgen. Daar zorgen de 20 hostessen wel voor. Wie weet ben ik in de tussentijd al langs mensen gelopen die voor een of andere grote modeontwerper werken. En ik ben daar als designer van maan concept en creatie… Best stoer vind ik. Wie weet denken ze van mij hetzelfde.

Premiere Vision

De stoffenbeurs is groot, heel erg groot. We zoeken snel een plan en daarop zien we dat helemaal achteraan het gedeelte is waar we moeten zijn. 1/10e van het geheel is Indigo. We beginnen aan de tocht tussen witte hokjes. Ik kan het moeilijk anders omschrijven. In elk hokje zit een stoffenfabrikant. Elk hokje, het ene al groter of kleiner dan het andere, is van een stoffenfabrikant. Het voelt aan alsof je er niet zomaar mag binnen lopen en bij de meeste moet je effectief een afspraak maken en staan mensen reeds aan te schuiven. Niet interessant voor ons maar wel intrigerend.

Indigo

We stappen verder en dan sta ik stil. De overgang is groot, immens. Van witte strakke blokken die iets geheim hielden met voor elke ingang een torenhoge drempel naar een drukte en kakafonie van kleuren die je enkel in een zuiders land kan tegenkomen. Het best kan ik het vergelijken met een markt. We komen terecht in een golfvloed van mensen. Ik kan nauwelijks bewegen en er komen oneindig veel indrukken op me af. Daarom sta ik stil. Mijn ogen moeten zich even aanpassen. Net zoals het moment dat je vanuit een donkere ruimte naar buiten loopt en de zon verblindend in je ogen schijnt.

Sommige stands zijn groot met erachter wel 6 tot 7 mensen. Anderen zijn klein met 1 persoon. Aan de achterzijde van de stands hangen prints vlak naast elkaar (allemaal hebben ze aan de achterzijde een gedeelte van hun prints hangen vlak naast elkaar). Gelukkig hebben sommige standhouders, maar helaas niet allemaal, eraan gedacht om zich volledig in het zwart te kleden. Zo is er een rustpunt in het geheel. Voor de stands zitten de klanten op een stoel. De meesten zitten er alleen of met z'n twee. Ze komen allemaal met hetzelfde doel: dé prints vinden voor hun collectie SS15. Ik observeer twee nogal opgetutte dames. Eentje vindt haar smartphone alvast interessanter dan de prints die ze voorgeschoteld krijgt. Het zijn er dan ook veel.

De standhouder houdt een 20-tal stalen in zijn hand en haalt de ene na de andere langzaam weg. De andere wel geïnteresseerde dame zit bewegingloos toe te kijken. Er wordt een nieuw set stalen getoond en na deze nog een set en nog één. (Nog steeds zit de ene dame emotieloos toe te kijken) Emotieloos zit de ene dame te kijken en de andere kijkt met 1 oog mee, het andere is nog steeds op haar smartphone gericht. En opeens legt ze haar hand op een print. En dat wordt 'm. De eerste print is gekozen! Yes. De volgende prints worden erbij gehaald. Ze gaan verder met hun zoektocht en ik ook.

Zomer 2015

De thema's van de prints variëren van etnisch, bloemen, aquarel, geometrisch, strepen, dieren tot stippen en ruiten. Een kleurenpallet is daarentegen moeilijk samen te stellen want alles is hier te zien. Behalve fluo dat is weer helemaal passé lijkt het. 

De invloeden voor de zomer van 2015 geef ik jullie graag even mee in tekst en beeld.

1. Dierenfabels

Eerste trend zijn dierenfabels. Yago Partal portretteert dieren als mensen met zijn zoo portretten. Polly Verity maakt delicate sculpturen van dieren in transparant papier en ijzerdraad. En ook het illustratiewerk van Julie Van Wezemael is een inspiratiebron.

2. Portrait Gallery 

Volgende is the portrait Gallery. Inspiratie zijn de munten van André Levy. Hij zet superhelden, stripfiguren of andere karakters op muntenBeat up creations geeft klassieke borden een grappige touch door een portret van een hond of een eigentijds iemand erop te plaatsen. 

3. Sensitive Diffractions

Laatste trend gespot: Sensitive Diffractions. Het spelen met prisma's en breken van licht. Inspiratiebronnen hier zijn de hedendaagse kunstenaars Eril Olson, Sergio Albiac, en Aldo Tolino.

Divers internationaal aanbod

Mijn tocht gaat verder en ik kom ook nog een aantal stands tegen die eruit springen qua anders zijn zoals deze van Sarah Corynen en Katrien Soeffers. Twee Belgen die, de ene voor de eerste keer en de andere reeds voor de derde, hun kans wagen op deze prestigieuze beurs. Eigenlijk staan er best veel jonge mensen alleen of met z'n twee. Ze komen van overal, Italië, Frankrijk, België, Nederland. Ze proberen allemaal vol overgave hun prints te verkopen. Knap vind ik als je weet dat je met 50 prints geen schijn van kans hebt. Minimaal 150 maar liever meer, veel meer want mensen willen kunnen kiezen uit een divers en groot aanbod. Want pas dan ben je geloofwaardig.

Na een aantal uren onze neus te hebben gestopt in al die stoffen met zo'n diversiteit aan prints zijn we helemaal op. Onze hoofden zitten barstensvol maar helemaal voldaan rijden we weer richting Antwerpen. Onze eerste keer was meer dan geslaagd.

 

Els