toon menu

lekker authentiek doen


Omvallende banken, frauderende bestuurders, paardenvlees verkopen als rundvlees, dopingslikkende wielerhelden, Prins Willem die Koning wordt. Ons vertrouwen wordt danig op de proef gesteld! Mooie plaatjes en praatjes. Daar trappen we met z’n allen mooi niet meer in. Traditioneel adverteren kan binnenkort het museum in. We willen authentiek, transparant en onderscheidend communiceren. De dialoog aangaan en verbinding creëren. Bedrijven zetten massaal in op contentmarketing, storytelling en social media. Al is het maar om hoger te scoren in Google.

We doen er zelf vrolijk aan mee. Dus je zult mij niet horen zeggen, dat ik er niet in geloof. Toch zie ik nu veel bedrijven een 180 graden switch maken. Ineens gaan we authentiek doen, verhalen vertellen, twitteren en de dialoog aan. Wie leest al die berichten? De hoeveelheid content die vandaag de dag per minuut wordt gegenereerd is immens. Aha! Maar je moet natuurlijk op het juiste moment, de juiste boodschap in de juiste context bij de juiste persoon krijgen. Een aantal bedrijven slaagt daar wonderwel in. Alleen de vervuiling slaat in hoge mate toe.

 

Het artikel van social media goeroe Patrick Petersen over het retour van Twitter spreekt boekdelen. Ik was laatst op een seminar waarbij een trotste twitteraar vertelde dat hij 13.000 volgers heeft en zelf 10.000 mensen volgt. Als hij in vorm was dan plaatste hij zelf zo’n 20 tot 40 tweets per uur. Daarnaast had hij ook nog een meer dan fulltime baan als copywriter. Zijn tweetdeck vertoonde overeenkomsten met een op hol geslagen computer. Hoezo dialoog? Ik had niet de indruk alsof hij ook maar enigszins geïnteresseerd was in de mening van een ander. Toch zal het voor hem ongetwijfeld werken. Of hij heeft er gewoon lol in. Of hij kan sneller lezen dan het licht.

Nu gaat het me niet om Twitter. Ik vind er wel wat van, maar dat is nu even niet belangrijk. Los van de vervuiling geloof ik dat veel bedrijven er niet in zullen slagen om impact en verbinding te maken via contentmarketing, storytelling en social media. Of omdat ze niets te vertellen hebben of omdat ze het niet menen. Authenticiteit kun je nu eenmaal niet ‘faken’.

De essentie is dat de binnenkant van je bedrijf moet kloppen met de buitenkant en andersom. Veel bedrijven waren jarenlang gefocust op het oppoetsen van de buitenkant en vergaten de binnenkant. En een aantal bedrijven ging het zo goed af, dat de binnenkant wel klopte, maar ze vergaten te investeren in de buitenkant.

Veel grote bedrijven maken nu een switch van 180 graden en zijn ‘gestopt’ met het oppoetsen van de buitenkant. Ze zijn teruggegaan naar hun roots en proberen een authentiek verhaal te vertellen. Door nood ingegeven? Bedacht door een communicatiebureau?

Andere bedrijven vergeten hun visuele uitstraling in overeenstemming te brengen met wat hun bedrijf inmiddels is of waar hun ambitie ligt. Nu de markt even tegen zit, stellen ze dit nog maar even uit. Of het geld is op. Maar is dat hetgeen wat je wilt uitstralen? Komt alles dan vanzelf goed?

Naar onze mening moet de binnenkant kloppen met de buitenkant. Dat was zo en dat is zo. Content is vluchtig en beperkt houdbaar. Met zoveel geschreven content op websites, blogs, social media is het des te belangrijker dat je communiceert vanuit een sterk consistent merk, een professionele afzender met een dito visuele uitstraling.

Dus onze vraag zou zijn: Past het nog?


Ruud