toon menu

Hoe haal je meer uit je give-aways?

 

Promotionele producten zijn effectieve tools die meer verkoop genereren of juist zorgen voor het vasthouden van bestaande relaties. Met een standaard give-away behaal je zelden het beoogde effect. Wel de prullenbak. Dure cadeaus zijn niet van deze tijd. Maar wat dan wel? We krijgen regelmatig de opdracht om een bijzondere, originele of innovatieve give-away te bedenken.  Een paar voorbeelden van Maan ter inspiratie, met een mooie anekdote van Angèle om mee te beginnen.

Niet de charmantste attentie om aan een meisje te geven

Gisterenavond nog, aan de bar van de tennisclub, krijg ik ongevraagd 3 zweetbandjes voor mijn neus geworpen. Pieter - de gulle gever ervan - heeft ze blijkbaar, gezien het onbekende logo wat er op geprint staat, zelf ook gekregen en gelukkig nog niet gebruikt. "Niet de charmantste attentie om aan een meisje te geven" roep ik hem nog na. Thuisgekomen sta ik met de bewuste zweetbandjes twijfelend bij de pedaalemmer. De give away, door Pieter erg letterlijk uitgevoerd, is duidelijk een throw away.

Vergaat het ieder alleraardigst bedoelend geschenk op deze wijze? De Nederlandse afvalberg zal na de 30 april wel een oranje gloed krijgen.

Geven is mooi en effectief gebaar maar het komt wel nauwkeurig. Een horloge om je pols of een stropdas om je nek met het logo van een toiletverfrisser staat niet echt chic. Bij echte promoartikelen zijn we het wat meer gewend en stoort het ons minder. Een plu, keycord, aansteker of pen worden veelvuldig met bedrijfsicoon gebruikt en zijn nog soort van nuttig. De originaliteitsprijs win je er niet mee.

Originaliteit en nuttigheid scoren goed

Maan wordt met regelmaat gevraagd om originele presentjes te verzinnen. Laatst nog hebben we voor de congresklanten van Meetingmoods stoffen slingers mogen leveren, feestelijk verpakt met een kaart voor een persoonlijke boodschap. Door dit geschenk wordt een congres feestelijk afgesloten. De slinger hangt vervolgens bij successen, verjaardagen of mijlpalen op de afdeling en denkt men terug aan het congres bij Meetingmoods. Duurzaam, leuk voor de hele afdeling en terugkerend gebruik was hierbij de opdracht. We waren met vlag en wimpel geslaagd.

Ook vervreemding werkt spraakmakend en is een formule voor succes. Eerder regelden we witte aardbeien met rode stipjes als zomergroet. Spannend, lekker, deelbaar en alleen de kroosjes hoeven de prullenbak in. 

De maatwerk attentie

Originaliteit en nuttigheid scoren in de regel goed voor een give-away. Maar eenzaam aan de top staat voor mij de maatwerk attentie. Als er speciaal voor jou moeite is gedaan om iets te vinden wat bij je past kun je niet anders dan dit waarderen en belandt het niet, zonder zijn doel te hebben bereikt, in het ronde archief.

Media Plaza kwam naar ons met de vraag een cadeautje te bedenken dat past bij hun innovatieve karakter en dat de persoonlijke waardering voor de klant benadrukt. Geen eenvoudige opdracht. We stelden een aantal nieuwe, vooruitstrevende en bijzondere boeken voor. Daarbij ontwikkelden we mooi hoogwaardig dubbelzijdig inpakpapier geheel in corporate stijl. Afhankelijk van de ontvanger wordt ingeschat welk boek gegeven wordt. Het ingepakte boek wordt persoonlijk overhandigd samen met een geschreven bedankkaart met een afbeelding van één van de spectaculaire locaties.

Verrassen en opvallen

Het exclusieve karakter in het voorbeeld van Media Plaza past niet bij iedere gelegenheid. Maar doe eens gek! Wat is je doel? Wat is je boodschap? Verbind dit aan je give-away. De originaliteit zit niet altijd in het cadeau zelf, maar kan ook de verpakking zijn.

 

Een paar voorbeelden:


 

Verkopers van Mercedes-Benz kregen onlangs in het vliegtuig terug na hun Eurotraining in Valencia een koker extra hot Pringles, met op de speciale wikkel de 'Hot-deals' van Mercedes-Benz Financial Services pittig en kort samengevat. Wat denk je dat ze onthouden hebben van twee dagen intensieve training van alle nieuwe modellen?

Accountmanagers van Daimler Fleet Management laten geen bedrijfsbrochure achter bij een bezoek aan een prospect, maar een mooi vorm gegeven dropblik met daarop de belangrijkste onderscheidende waarden van deze leasemaatschappij. Wat heeft het meeste effect denk je?

Altijd op zoek naar de laatste innovaties

Naast het bedenken van creatieve concepten is Maan altijd op zoek naar de laatste innovaties op het gebied van promotionele producten. Onlangs bezochten we de grootste vakbeurs voor promotionele producten, Promz Event 2013. Laat u verrassen en ontdek welke innovatieve producten en concepten wij voor u kunnen inzetten!

Angèle