toon menu

Infographics Congres 2014

De wondere wereld van selfies (en meer...)

Dit jaar vond voor de 7e keer de Infographics Conference plaats in Zeist. Het thema van dit jaar was ‘Visualizing Me’. Vanuit Maan zijn we onszelf in toenemende mate aan het toeleggen op het maken van infographics. Alle reden dus voor ons om bij deze conferentie aanwezig te zijn. Vandaag in Zeist treedt een reeks van topsprekers op dat zich volledig gespecialiseerd heeft in infographics en datavisualisatie. We delen graag een aantal inzichten.

Datafreak

Een van de eerste sprekers is de Amerikaan Nicholas Felton. Vanaf 2004 heeft hij zijn hele leven op dagbasis gedocumenteerd en geanalyseerd. Een echte datafreak! Hij zegt zelf een archeologische blik op data te hebben. Hoeveel dieren hij gegeten heeft, waar hij is, met wie hij is, wat zijn stemming is; alles wordt verzameld, gedocumenteerd en geanalyseerd. Jaarlijks brengt hij een anual report uit, waarbij hij ieder jaar zijn dataverzamelingsmethode en rapportage optimaliseert. Duizenden mensen wereldwijd bedelen jaarlijks om een fysiek exemplaar van zijn jaarverslag. Zijn werk wordt als inspiratiebron en pure kunst beschouwd. Inmiddels is hij zo’n expert geworden in persoonlijke datavisualisatie, dat hij nu onderdeel is van het product designteam van Facebook (hij heeft mede de Facebook timeline ontworpen). Vorig jaar is hij door Fast Company uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke designers van Amerika. Hoe een (zinloze) hobby in 10 jaar tijd uit kan groeien tot een autoriteit op het gebied van persoonlijke data visualisatie. Bewonderenswaardig.

Selfiecity

De Duitser Moritz Stefanergeeft ons na de lunch inzicht in de wondere wereld van ‘selfies’. Alle voorgaande sprekers geven aan hoe je een grote hoeveelheid data kunt visualiseren. Deze spreker toont aan dat je uit beelden veel data kunt halen. Een leuke controverse. Moritz opereert op het snijvlak van data visualisatie en user interface design. In vijf wereldsteden (Berlijn, New York, Bangkok, Sao Paulo en Moskou) hebben ze duizenden selfies op instagram geanalyseerd. Eerst heeft een computer geanalyseerd of het echte selfies zijn. Vervolgens is door geslacht- en leeftijdsherkenning een analyse gemaakt.

Het merendeel van selfies is afkomstig van vrouwen (surprise!)

Vervolgens is gekeken naar de expressie op de foto’s: de houding van gezicht, mond en ogen. Het is ongelofelijk; maar een team van 8 professionals is hier zes maanden mee bezig geweest. Het resultaat is wel enorm gaaf en geavanceerd. Op selfiecity.net en selfiexploratory zie je een beschrijving van het project en het online dashboard waarmee je zelf op interactieve wijze de resultaten kunt bekijken. Waarmee haalden ze de pers? Het merendeel van de selfies is afkomstig van vrouwen (surprise!). De makers van selfies zijn gemiddeld 23,7 jaar oud. In Bangkok zijn ze het jongste. In Bangkok en Sao Paulo zijn ze het vrolijkste. In Moskou het chagrijnigste. De meest extreme poses vind je in Sao Paulo.

Nederland van Boven

Aan het eind van de middag stonden de makers van het VPRO programma Nederland van Boven op het podium. ‘Killing your darlings’ was het thema van hun presentatie. Ze gaven inzicht in hun meest uitdagende projecten, maar ook in hun mislukkingen. Grote, tijdrovende projecten die uiteindelijk in de prullenbak belandden omdat het resultaat tot onbegrijpelijke visualisaties leidden. De grootste uitdaging voor de makers blijft om een grote hoeveelheid data te analyseren en te combineren tot een helder en aansprekend verhaal. Op het podium stonden de regisseur/eindredacteur en de information designer. Het spanningsveld tussen deze twee disciplines werd aan de hand van aansprekende cases inzichtelijk gemaakt. De information designer houdt maar niet op met data verzamelen, analyseren en combineren. Hij kan niet kiezen welk verhaal hij wil vertellen en heeft moeite met het reduceren van de complexiteit. De eindredacteur wil een helder, visueel aantrekkelijk verhaal over een afgebakend onderwerp. Hij wil dat voor zo min mogelijk geld, in zo min mogelijk tijd gerealiseerd hebben. Een mooie struggle, die op het podium dunnetjes wordt overgedaan.

Wat we ervan geleerd hebben?

Vormgeven is slechts een klein onderdeel in het maken van een goede infographic. Data-analyse en kiezen welk verhaal je wilt vertellen is het fundament. Daarvoor is in ons geval een goede wisselwerking nodig tussen opdrachtgever, copywriter/storyteller en ontwerper. Een infographic is uitermate geschikt om een complex verhaal helder en visueel te vertellen. Toepasbaar voor onderzoeken, nieuwe concepten, business plannen of jaarverslagen. Op meerdere manieren te publiceren: statisch, geanimeerd of in een interactieve webomgeving. 

Verder hebben we veel inspirerende en gekke voorbeelden van infographics, interactieve apps en datavisualisaties gezien.

 

Kom maar op met die volgende infographic opdracht!


Ruud


Ga naar het blog