toon menu

Maatschappelijk besprongen

Je komt ergens binnen en je wordt door 100 vrouwen (en een enkele man) besprongen. Een droom? Een dag uit het leven van David Beckham? De postbode van Zalando? Uh, nee. Het gebeurde mij laatst. Maak je geen zorgen; ik ben niet gewond geraakt of zo. Zelfs niet in mijn billen geknepen. Ik ben nog nooit zo beschaafd besprongen. Ik was op de Meet & Match bijeenkomst van Betrokken Ondernemers samen voor Breda. Een soort van massale speeddate tussen commerciële bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Het gevoel van een snelkookpan

Ik had vooraf het beeld naar een bijeenkomst te gaan waar de contacten gestructureerd en ordelijk tot stand kwamen. Niets is minder waar. De Albert Cuypmarkt in Amsterdam is een saaie bedoening in vergelijking tot de Meet & Match. Het was uiteindelijk een fantastische leerervaring. Een lesje acquisitie, briefen, pitchen, time-management en leren ‘nee’ zeggen in minder dan een ochtend. Wat een rendement!

Op de Meet & Match wordt gehandeld in diensten, mensen, middelen, kennis en kunde tussen lokale bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Geld is hierbij taboe; het gaat om kennis, toegang tot netwerken, materiaal, faciliteiten en creativiteit. De match moet voor beide partijen een win-win situatie opleveren.

De Albert Cuypmarkt in Amsterdam is een saaie bedoening in vergelijking tot de Meet & Match

De voorbereiding

Vooraf hadden we van de organisatie keurig een lijst ontvangen met alle maatschappelijke wensen. Van het schilderen van een speeltuin, tot het organiseren van een gezellig uitje voor oudere mensen. Op kantoor hadden we al een zestal wensen aangekruist die bij ons pasten en waarbij Maan haar expertise kon inbrengen. We namen ons voor om maximaal twee matches te maken. Je moet het immers ook nog waarmaken! Bovendien ‘zouden’ er meer bureaus in ons genre aanwezig zijn.

Besprongen

Waar ik dacht even rustig op zoek te gaan naar de zes partijen die ik had aangekruist, werd ik bij binnenkomst al even gewaarschuwd door de organisatie. Er zouden een tiental organisaties op zoek naar Maan zijn. Hij was nog niet uitgesproken of de eerste meldde zich al en de tweede stond ernaast te trappelen van ongeduld. Intussen hoorde ik de gelegenheidspresentator Huub Hangop door de microfoon brullen of Ruud van den Boogaart van maan.nl zich wilde melden bij het podium. Sorry, ik ben al in gesprek. Geen tijd!

Vervolgens meldden zich achtereenvolgens een dansvereniging, een mannenkoor, een jeugdpastoraat, een thuiszorginstantie, een buurthuis, nog een zorginstelling, een ouderenvereniging en twee dames van Kindertuinen de Molenleij. Ha, dat was de eerste die ik tegenkwam die ik vooraf had aangekruist!

Aan het eind van de sessie hadden we twee mooie matches gemaakt. Dat voornemen was dan toch gelukt. Het was een bijzondere ervaring om op deze wijze besprongen te worden. Mijn leerervaring heb ik samengevat in 7 korte punten. Doe er je voordeel mee!


7 adviezen voor meer rendement

  1. Als je waarde weet te bieden, dan hoef je niet te zoeken naar klanten. Zij vinden jou. Maar dan moet je wel zichtbaar en aanwezig zijn.
  2. Het is lastig ‘nee’ zeggen tegen potentiële klanten, zelfs als je de klik niet onmiddellijk voelt.
  3. Een beetje concurrentie kan geen kwaad. De markt is groot genoeg en niet iedere klant past bij je.
  4. Blijf bij je plan en vind je ideale klant.
  5. Verspil geen tijd, ga efficiënt en effectief te werk. Voor je het weet is je kans verkeken.
  6. Niets is vrijblijvend. Ook bij onbetaalde opdrachten moet er sprake zijn van wederzijds commitment.
  7. Wisten klanten maar net zo goed wat ze wilden als deze bevlogen maatschappelijke organisaties. Hun vraag was in 2 regels tekst en in 1 minuut toelichting duidelijk. Bij menige commerciële klant vragen we ons na een briefing van 5 pagina’s af wat nou exact de vraag is.


Inmiddels hebben we een ontwerpklus voor Surplus Welzijn afgerond. De website voor Kindertuinen de Molenleij is bijna gereed en gaat binnenkort live. Veel positieve exposure en ‘en passant’ via dit netwerk ook nog in contact gekomen met een aantal bedrijven die je niet treft op een gemiddelde netwerkbijeenkomst. Ik zeg win-win!

Ruud


Ga naar het blog