toon menu

Papier wordt interactief

Advertenties, jaarverslagen, brochures, mailings en magazines op papier. Je zou bijna denken dat dit op termijn volledig verdrongen gaat worden door digitale media. Toch gaat er in sommige gevallen niets boven het bereik en de impact van papier. Bovendien is papier met nieuwe technieken te verrijken en interactief te maken. Denk aan het toepassen van Layartechniek met directe links naar video of website. We hebben nu een aantal trajecten lopen waarin deze techniek wordt toegepast.

Augmented reality met Layar

Augmented reality is een term die vaak gebruikt wordt voor het toevoegen van interactieve content. De techniek bestaat al enkele jaren, maar lijkt nu door te breken voor gebruik op grote schaal. Het leuke hiervan is dat offline en online communicatie elkaar gaan versterken en dat je daarmee de beleving van een papieren uiting kan versterken. Layar is feitelijk één van de technieken die dit mogelijk maakt. Layar legt een laag met interactieve content boven op je uiting. Je kunt video toevoegen, koppelingen naar je website of webshop, koppelingen naar je collectie, links naar social media, etc.

Hoe werkt het?

Layar werkt vrij simpel. Op je smartphone of tablet download je de gratis Layar app. Als een pagina verrijkt is met Layar (te herkennen aan het logo), dan open je de Layar app en houd je die boven de pagina. De pagina wordt gescand en herkend door Layar. Vervolgens wordt de interactieve content opgehaald en kun je die bekijken. Je uiting krijgt hierdoor een extra dimensie.

Toepassingen

Layar is feitelijk toe te passen op iedere papieren uiting, maar ook op verpakkingen bijvoorbeeld. Denk aan een jaarverslag waarbij het directievoorwoord ook in een uitgebreider interview op film is terug te zien. Of een ingewikkeld business concept dat in een animatie wordt toegelicht. Of in een productadvertentie wil je de koppeling maken naar je collectie of misschien wel naar je webshop. Actiematig kun je het ook prima toepassen, waardoor mensen vanuit je advertentie of mailing gelijk naar een inschrijfformulier kunnen gaan. Maar ook als toevoeging op je visitekaartje is Layar prima toe te passen. Niets leuker dan de ontvanger hiervan in een filmpje te bedanken voor de prettige kennismaking. Reken er maar op dat dit blijft hangen!

Is de markt hier klaar voor?

Randvoorwaarde is dat mensen een smartphone of tablet hebben. Eind 2012 waren er in Nederland 7 miljoen smartphonebezitters en 4,3 miljoen tabletbezitters (bron: Intomart GfK). Het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Dus in technische zin is de markt er klaar voor. Maar gebruiken mensen ook echt Layar? Volgens de organisatie achter Layar worden de afgebeelde buttons gemiddeld 19% aangeklikt (met maxima tot 40%). Gemiddeld 1% bekijkt ook daadwerkelijk de interactieve content (met extremen van 0,03% tot 16%). Dit zijn al behoorlijke percentages voor een techniek die nog geen gemeengoed is.

Onze ervaring

We hebben Layar de laatste maanden een aantal keren toegepast of in concept klaar staan voor introductie. Op dit moment hebben we een project lopen waarbij Layar wordt toegepast voor een grote personeelsmeeting waarbij de veelomvattende strategie op een vooruitstrevende wijze naar het personeel doorvertaald moest worden. Verder hebben we een project voor een relatiemagazine, een advertentiecampagne en een vastgoedproject in de pijplijn. Het leuke en interessante van Layar is dat je daadwerkelijk relevante inhoud en beleving kan toevoegen aan een papieren uiting. Daarnaast maak je hiermee de verbinding tussen je offline en online communicatiekanalen. En dat versterkt elkaar.

Een ander argument is dat je als organisatie je hiermee kunt profileren als vooruitstrevend. Daarnaast zijn de kosten goed te overzien. Zeker als je met bestaande content kunt werken.

Meer weten? We laten graag zien hoe het voor jouw organisatie kan werken.