toon menu

Responsive Webdesign

Internet is overal. Internetgebruik via een tablet en/of smartphone is explosief gestegen. Veel websites zijn daar nog niet voor gemaakt. Ze zijn slecht leesbaar of werken niet zoals bedoeld. De verwachting is dat in 2013 mobiel internet het internetgebruiker via een gewone computer zal overstijgen. Een mobiele website is vaak onnodig duur en onhandig qua beheer. Wat zijn de alternatieven? App, webapp of responsive webdesign?

De verscheidenheid in beeldschermresoluties zal de komende jaren waarschijnlijk alsmaar toenemen. Een gewone versie van een website is vaak niet geschikt voor mobiel gebruik. Te grote afbeeldingen, te veel informatie, formulieren werken niet en doordat alle data geladen moet worden vaak erg langzaam. Een mobiele bezoeker wil snel en makkelijk de juiste informatie vinden. Een mobiele gebruiker heeft een kleiner scherm en bedient zijn apparaat met zijn vingers in plaats van met een muis.

De beste oplossing hangt af van uw doelgroep, uw doelstelling, het beheergemak en voor een belangrijk deel door de hoogte van uw budget. Naar onze mening is in veel gevallen responsive webdesign de beste oplossing. Deze infographic van Dzone geeft een goed beeld van de alternatieven met voor- en nadelen. Hieronder zetten we de alternatieven kort uiteen.

Mobiele website

De oplossing die tot dusver veel gebruikt is, is een mobiele website. Deze wordt vaak afzonderlijk ontworpen en toegespitst op de behoeftes van de mobiele gebruiker. Nadeel is dat je twee websites moet ontwikkelen en beheren. Dit brengt veel extra kosten met zich mee.

Native apps

Een alternatief is het ontwikkelen van een app. Dit geeft verreweg de beste performance en het beste gebruikersgemak. Apps worden soms beter bezocht dan de website zelf (denk aan nu.nl of de app van facebook). De mogelijkheden van een app zijn vrijwel eindeloos. Commercieel gezien is het erg aantrekkelijk als een app altijd zichtbaar is op het toestel van je doelgroep. Een mooie oplossing dus, maar wel een hele dure. De app moet namelijk voor ieder platform ontwikkeld worden. Verder is de drempel vrij hoog voor de doelgroep om een app te installeren. Dat is alleen zinvol als je een sterk merk hebt, veel webtraffic hebt en een hoge contactfrequentie met je doelgroep hebt. Voor bedrijven als Bijenkorf en Ikea is een app een gerechtvaardigde keuze. Maar veel apps van bedrijven worden nauwelijks geïnstalleerd en nauwelijks gebruikt.

Webapp

Een oplossing die in opkomst is, is de webapp. Dit zijn webpagina’s die eruit zien als een app, maar gedownload worden vanuit je internetverbinding. Deze hoef je dus niet voor elk mobiel platform te ontwikkelen en is app-store onafhankelijk. Daardoor is deze oplossing veel goedkoper dan een native app. In praktijk blijft echter de performance en het gebruikersgemak aanzienlijk achter ten opzichte van een native app.

Responsive webdesign

Websites die gebouwd worden volgens de principes van responsive webdesign passen zich aan naar het gebruikte formaat beeldscherm. Zo schaalt een responsive website bijvoorbeeld automatisch lettertypes naar een optimaal formaat en wordt er gezorgd dat afbeeldingen altijd volledig zichtbaar zijn. De content die getoond wordt kan zich aanpassen aan het apparaat waarmee de website bekeken wordt. Met een responsive design voorkom je dat je na de lancering van je nieuwe website ook nog een mobiele site moet ontwikkelen. Bovendien beheer je alles vanuit één CMS. Je bent in één keer klaar en klaar voor de toekomst.

Aan de slag?