toon menu

Smarketing

Het nieuwe walhalla

In veel organisaties zijn sales en marketing losse eilandjes. Andere types, andere doelen en een beetje cynisch over elkaar. Stereotypes te over. Marketing is van de lange termijn en een beetje soft en theoretisch. Nog nooit een klant in het echt gezien of keihard moeten onderhandelen. Sales is van de harde praktijk en gericht op korte termijn conversie. Marketing moet leads leveren, want anders kan sales niets doen. I’ve heard them all. Maar de oplossing is nabij! Smarketing...

Sinds een aantal jaren wordt er zo links en rechts gepleit voor de integratie van de sales en marketingfunctie. Dit ingegeven door de grote rol van online marketing in het salesproces. Dat noemen ze smarketing. Een rare samentrekking overigens. Een enkele letter van Sales en het hele woord marketing erachter. Vast bedacht door een marketeer. Afgelopen week las ik een leuk artikel hierover. Wel een beetje cynisch. Geschreven door een marketeer.

 

Nu ben ik zelf niet zo van dat hokjes denken. Ooit was ik hoofd productmarketing van een verzekeraar. Het frustreerde me op enig moment enorm dat er alleen al binnen marketing en communicatie 8 verschillende eilandjes waren. Allemaal leuke mensen, maar het was marketing op een vierkante postzegel. En binnen sales waren er ook 3 verschillende eilandjes. En dan had je ook nog 5 eilanden die operations heetten. Misschien inherent aan een grote organisatie, maar wat een ‘waste of time’ bracht dat met zich mee. Tegenwerking is het best denkbare woord om de samenwerking te beschrijven. We waren overal druk mee, behalve met klanten en de markt.

Maan als het walhalla voor mij als smarketeer.  

Ik nam me voor om in mijn volgende functie verantwoordelijk te worden voor marketing en communicatie in de volle breedte. Dat lukte bij een leasemaatschappij. Al snel had ik de neiging om me ook met sales te bemoeien. Een paar jaar later werd ik commercieel manager. Van de ene discipline naar de andere. Was ik nou een commerciële marketeer of een marketinggerichte sales manager? Ik weet het niet. Doet er ook niet toe.

 

Maar ik bleef de onstuitbare drang houden om me met alles te bemoeien. Ik nam me voor om in mijn volgende functie verantwoordelijk te worden voor sales en marketing. En als het even kon als zelfstandig ondernemer. Niet alleen, maar met een team. Dat lukte. Maan als het walhalla voor mij als smarketeer.

 

Nog steeds zie ik bij veel organisaties een strikte scheiding tussen sales en marketing. En vaak ook tussen marketing en communicatie. En tussen offline en online. Ieder met zijn eigen doelen. Ik geloof er niet in. Ik geloof in integratie van disciplines en multifunctionele teams met een gezamenlijk doel voor ogen. Dat zijn de winnaars van morgen.

 

Als je de marketingblogs een beetje leest, dan is het overigens niet alleen sales en marketing dat integreert. De moderne marketeer moet ook verstand hebben van techniek (ICT) en data. Ik lanceer dus maar vast het nieuwe buzz-woord in marketingland: smarketech. Dat klinkt als een ver exotisch oord. Of als het nieuwe speeltje voor marketingblaadjes.

 

Ruud