van sloop naar opnieuw in omloop

Genetisch bepaald: circulair ondernemen

Overal kom je ze tegen: die o-zo herkenbare gele vracht- en kraanwagens van A. Jansen. En dat is niet zo gek: het familiebedrijf groeide in 45 jaar uit tot een begrip in de sloop- en bouwwereld. De onderneming was zijn tijd altijd al ver vooruit: voordat de term circulaire economie in boeken stond, voordat er werd gesproken over sustainable global goals en human capital was dit voor hen al aan de orde van de dag. Bij A. Jansen vind je alles onder één dak: van sloop tot aan infra en beton. Daardoor kunnen maar liefst 85% van alle goederen die het bedrijf binnenkomen worden (her)gebruikt voor (nieuwe) gecertificeerde producten. Of zoals de mensen van A. Jansen het zelf zeggen: het zit simpelweg in onze genen!

Credits

Maar juist omdat het voor hen zo normaal is om op deze manier te werken, communiceerde het bedrijf daar eigenlijk niet echt over. Voor de buitenwereld bleef A. Jansen ‘gewoon’ een bedrijf van slopers en bouwers, en niet dat innovatieve bedrijf op het gebied van werkgever- en ondernemerschap en duurzaamheid. Zonde, vonden we bij Maan, want zo mis je mooie kansen. Met een rebranding gaven we A. Jansen eindelijk de credits die het bedrijf verdient.

Corporate story

Wat is nu eigenlijk het verhaal van A. Jansen? Wat zou het verhaal moeten zijn dat zij over zichzelf willen vertellen? Op basis van gesprekken met de klant en door onderzoek te doen naar de werkzaamheden van het bedrijf, ontwikkelden we een communicatieconcept. Met vier pijlers, een missie en een visie tekenden we samen met hen de contouren voor een corporate storyop. Dit verhaal gebruikten we als basis voor de verdere rebranding. 

Vernieuwing visuele identiteit

Uitgangspunt was behoud, in opgepoetste vorm, van het huidige kleurenpallet en het herkenbare in rood ‘geschreven’ logo: de kleuren geel en rood zijn nu eenmaal onlosmakelijk met het bedrijf verbonden en het logo voelt door de vintage look eigentijds in een moderne context. Wat veranderden we wel? Door bescheiden, maar toch duidelijke ingrepen brachten we de circulaire gedachte en de getting things done mentaliteit die het bedrijf zo kenmerkt een stuk directer onder de aandacht. No-nonsense, altijd een oplossing voor de klant, flexibel, keiharde werkers die morgen nog een stap verder willen gaan dan vandaag. Dat is wat A. Jansen nu uitstraalt én uitspreekt - precies zoals het bij hen past.

meer nieuws van de moonies?