‘Dordtse rooje’ een nieuw monument voor de stad

Als Ode aan de Synode, gaat de Bibliotheek AanZet op zoek naar het taalgebruik en de wijsheid van vandaag. Via deze campagne kan iedere Dordtenaar zijn of haar favoriete uitspraken delen. Door middel van meeste stemmen gelden, gaan we op zoek naar dé Dordtse Tegelwijsheden. Uiteindelijk zullen de mooiste spreuken in mei 2019 worden vereeuwigd in een nieuw monument voor onze stad.

opdrachtgever:
De Bibliotheek AanZet
  • campagne
  • huisstijl
  • webdesign

Op een jonge, ludieke & herkenbare manier wijzen wij een brede doelgroep op het feit dat deze gebeurtenis ervoor heeft gezorgd dat Nederlanders zich beter konden uitdrukken; en elkaar beter konden begrijpen, wat ons als volk verder bracht. 400 jaar later gaat Bibliotheek AanZet op zoek naar de taal van nu. Welke gezegden, uitspraken en wijsheden bewegen Dordtenaren? Een project voor en door de stad. Een #DordtseRooje, de tegenhanger van Delfts blauwe tegelwijsheden! De zoektocht naar tegelwijsheid die zich uiteindelijk zal manifesteren als een nieuw monument voor de stad.

Van 10 november 2018 tot 29 mei 2019, precies 400 jaar later, viert Dordrecht onder de noemer Ode aan de Synode het belang van deze bijeenkomst met een programma voor een breed publiek. Inwoners, culturele en kerkelijke instellingen organiseren vele activiteiten zoals tentoonstellingen, congressen, films, concerten, lezingen en debatten, theater, rondwandelingen, muurschilderingen en verschillende bijzondere culturele projecten. Drie thema’s vormen daarin de rode draad: taal, identiteit en gastvrijheid.

Als Ode aan de Synode wil De Bibliotheek AanZet een zoektocht naar de taal van nu organiseren, waarbij zoveel mogelijk Dordtenaren uit alle lagen van de bevolking worden geactiveerd om samen na te denken over het taalgebruik wat de gezamelijke identiteit van de Dordtenaar vormgeeft. Uiteindelijk vormt dit voor de komende 400 jaar een nieuw icoon voor de stad.

deze moonies werkten mee
aan dit project

controleer je gegevens! verzend