Kober is een maatschappelijke kinderopvangorganisatie in West-Brabant. Dagelijks zetten zij zich in om ieder kind de beste kansen te bieden. Dit doen ze op hun kinderdagverblijven, peuteropvang, buitenschoolse opvang en bij de tussenschoolse opvang. Met ruim 200 locaties in de regio zijn ze altijd dichtbij. Dicht bij kinderen. Dicht bij school. En altijd dicht bij huis.
Kober was al gestart aan een nieuwe website, maar signaleerde samen met onze digitale partner Pageking dat het merkfundament niet stevig genoeg stond voor een goede vervolgstap. Vervolgens werd Maan ingeschakeld voor de aanscherping en doorontwikkeling van de merkidentiteit. Samen met Kober zijn we gaan onderzoeken wat hun verhaal en echte onderscheidende vermogen nou eigenlijk is. Uiteindelijk hebben we het complete plaatje weten te ontwikkelen, inclusief merkidentiteit, merkverhaal en visuele identiteit.
We zijn begonnen met klant-, prospect- en medewerkersinterviews, een concurrentiescan en sessies met het communicatieteam. Hoe ziet Kober zichzelf? Komt dat overeen met waar de doelgroep naar op zoek is? Kober wilde duidelijk maken dat zij enorm veel pedagogische kennis hebben, maar dit is niet waarom ouders van jonge kinderen een opvang kiezen. Dat het pedagogisch goed in elkaar zit, dat is voor hen vanzelfsprekend. Wat zij écht belangrijk vinden is het gevoel dat de opvang hen geeft, en de praktische aspecten van de locatie. Gaat mijn kind zich hier prettig voelen? Kan ik ook makkelijk de auto parkeren tijdens het ophalen en wegbrengen?
Hieruit werd duidelijk waar de kracht van Kober zit. Klein, persoonlijk en altijd dichtbij op de locaties. Professioneel, kwalitatief en innovatief als groep. Door de basis in een nieuw jasje te steken en hierop uit te breiden zijn wij tot een nieuwe merkidentiteit en -stijl gekomen.
“We zien je graag”, dat is Kober. Deze pay-off en de 5 merkbeloftes staan aan de basis van alles wat ze communiceren.
Klein en groot tegelijk
Overal en altijd dichtbij
Bevlogen, bevindend en ondernemend
Ervaren en maatschappelijk
Ruimte voor ontwikkeling
Kober straalt toegankelijkheid, professionaliteit, betrokkenheid en passie uit. Voor de kinderen is het een plek waar zij naar hartenlust kunnen ontdekken en ontwikkelen. Voor de ouders een plek waar zij weten dat hun kinderen in goede handen zijn. Voor iedereen is het alsof je jezelf in een warm bad laat zakken.
Visueel wordt hetzelfde verhaal verteld. De stijl is geïnspireerd door het interieur van de Kober locaties. De zachte vormen en rustige kleuren versterken de boodschap die Kober wil overdragen. Zelfs de fotografie past binnen het plaatje; een zachte, diverse uitstraling waarmee Kober ook laat zien dat ze altijd dichtbij en toegankelijk zijn.
De nieuwe visuele identiteit hebben we samen met Kober en onze vrienden van Pageking, Leadrs en Supersky mogen doorvoeren op alle communicatiedragers. Op de locaties zelf, in drukwerk, in de arbeidsmarktcommunicatie, op de auto’s, in het vitaliteitsplan, in campagnes, in animaties en dat allemaal mooi samengevat in een brandbook, dat periodiek aangevuld wordt. Dat zien we graag!
"Kober kinderopvang werkt sinds de zomer van 2020 samen met Maan. Aanleiding was de steeds uitdagender wordende kinderopvangmarkt. In die markt wil Kober graag dat ouders en (nieuwe) medewerkers voor Kober blijven kiezen. Daarom moet je als kinderopvangorganisatie ook echt onderscheidend zijn. Dat doet Kober met haar dienstverlening, maar de zichtbaarheid kon beter. Maan heeft voor Kober een compleet nieuwe huisstijl ontwikkeld. “We zijn ontzettend enthousiast. Het sluit echt aan bij de ouders van nu. Kober kan hier de komende jaren mee vooruit!”.